Kuten kuvasta huomaa, niin piti tehdä pientä viritystä toisen tassun alle, jotta auto pysyy tukevasti maassa. Parit lankut alle, koivupölkky niiden päälle ja tassu siihen. Hyvin kesti tonnien painon!
Melkoinen häksätin |
Koska valumuotti oli kohtuullisen korkea, niin päätimme aloittaa varovaisesti ja valoimme ensin noin kolmasosan korkeudesta koko matkalta ja pilarit samaten. Sitten kierros alusta ja toinen kolmasosa ja sitten alkoikin muotti paukkua pelottavasti, mutta ei antautunut. Toisin kävi sitten yhden pilarin kanssa, josta rungon ruuvi repesi irti ja alakulmasta turisi osa kurasta pihalle. Kuormaliinaa ympärille ja seuraavalla valukierroksella sitten kokeilimme uudestaan, jolloin pilari kesti ja saimme senkin valettua täyteen.
Kolmas kierros alkoi taas alusta ja sitten loppuikin tavara, joten pikainen laskutoimitus lisätilaukselle ja pieni odottelutauko. Tauon aikana edelliset valut ehtikin jo hiukan jähmettyä, eikä paine muotissa ollut enää niin kova kuin aikaisemmin. Laskin nopeasti, että 5,4 m3 menisi (tästä puuttui valutilan päädyt) vielä, mutta päätin sitten ottaa varman päälle ja tilasin 7m3, jotta päätyihinkin riittäisi. Riitti ja 1,5m3 jäi säiliöön. Ei muuta kuin kuopan pohjalle täytteeksi. Olisi pitänyt vain luottaa itseeni, että 5,5-6m3 riittää.
Ylimääräistä betonia sinne minne vaan mahtui |
Valu peitetty muovilla |
Mutta voin sanoa, että välillä oli melko jännittäviä hetkiä, kun muotti paukkui ja vääntyili ja lisää betonia piti laittaa, että saadaan pinta oikeaan korkoon. Ensimmäinen kerta meillä kaikilla valuhommissa, joten siihen nähden saamme olla ylpeitä, että se meni näinkin hyvin.
Huomenna saa purkaa muotit pois. Eriste ulkopinnassa pitää valun tarpeeksi kosteana, jottei se kuivu liian nopeasti.